.

.

Saturday 6 October 2018

MIANG KHAM pembuka selera di Thailand

Bila sebut Miang Kham, ada yang pening apa benda tu? Tapi bila ko sebut daun kaduk buat macam ko makan sirih baru la faham sikit..

Baru baru ni aku makan miang kham yang ahli keluarga aku bawak dari Padang Besar. Dah lima tahun tak sentuh miang kham ni.. sekali mak bawak dari sana sempadan Thailand Perlis. Aku punya air liur pun mula meleleh... cara makan tak susah pun. Bentang daun kaduk atas tapak tangan, bubuh kacang tanah, bawang putih, potongan limau nipis, bawang goreng, udang kering. Last sekali sapukan sos kacangnya... lepas tu lipat macam korang lipat sirih dan.... makan ler...  kecur air liur...


Nak buat sendiri pun boleh. Masak gula putih sampai cair, masukkan gula kabung, belacan, cili boh dikit, garam, udang kering kisar sikit, kacang tanah kisar halus sikit.. masak sampai semua bahan sebati...  lupa nak cakap , dalam miang kham tu patutnya letak debiji cili padi tapi aku tak letak sebab aku tak tahan pedas.

Rasanya tak cukup satu hidangan miang kham yang dibeli. Nak kena buat sendiri ni. Mana nak cari daun kaduk? Kalau korang nak kenal miang kham, cari kat youtube. Diorang siap ajar cara nak makan misng kham ni... selamat mencuba, jangan sampai ketagih tau....

No comments:

Post a Comment